I si en comptes de cotxes de luxe haguessin estat mules i carros?

Dissabte al matí. Xafardejo el meu Facebook i hi apareixen les fotos d’un grapat de cotxes esportius de luxe (Ferrari, Audi, BMW, etc.) estacionats a la Plaça de l’Arbre de Riudoms. Veig gent que se’ls mira. També veig un agent de la guàrdia municipal que vigila els vehicles. La veritat és que la imatge em sobta. Per què tot de cotxes de luxe han envaït una plaça?

Autor: Miquel A. Caldú Anglès.

Autor: Miquel A. Caldú Anglès.

La CUP es pregunta què hi pinten aquests cotxes de luxe

Una estona després veig que la CUP de Riudoms penja a Facebook una foto de la Plaça de l’Arbre envaïda pels cotxes de luxe. L’acompanya un text que es pregunta “com pot ser que ens despertem aquest dissabte amb la Plaça de l’arbre plena de cotxes? Des de la CUP Riudoms creiem que les places han de ser per les persones i que si es tracta d’un esdeveniment esportiu, sobre el qual els riudomencs no en sabem res, hi ha suficients zones d’aparcament als carrers propers a la mateixa plaça”. Vaja, que veig que no sóc l’únic que no entén aquesta ocupació d’espai públic.

L’Ajuntament té la resposta

Passades unes hores de tot plegat, l’Ajuntament de Riudoms penja el següent missatge a Facebook: “Aquest matí, la Casa Gaudí ha format part d’una de les etapes d’una gimcana de cotxes de gamma alta, que durant tres dies recorre diferents pobles de tot Catalunya. Un total de 200 participants, la majoria d’ells de procedència francesa, han visitat la casa (…). Mentre es feien les visites, els vehicles estaven exposats a la Plaça de l’Arbre, on han estat visitats per un bon nombre de curiosos”.

La “gamma alta” ho explica tot?

L’Ajuntament no se n’amaga. Al contrari, en fa gala: els cotxes són de “gamma alta”. Aquesta és l’expressió que utilitzen en el seu missatge. I, de fet, aquest és el motiu pel qual se’ls ha permès ocupar una plaça. Són de gamma alta, de luxe, valen molts calers, són espectaculars, peten fort, brum brum fan els seus motors… i això els converteix en un objecte curiós als ulls del poble ras.

Just aleshores em ve al cap una mesura polèmica del govern de Rajoy. Rebusco a Google i, efectivament, trobo la notícia: el maig de 2013 el govern espanyol va aprovar que tots els estrangers que compressin un pis de més de 500.000 euros a Espanya obtindrien el permís de residència per tal de poder viure a l’Estat. Sí senyor, tot té un preu. Pobres refugiats de Síria que no tenen mig milió d’euros i han d’acabar amuntegats en camps de refugiats.

I quin és el preu per poder estacionar a la Plaça de l’Arbre de Riudoms i, a més, tenir servei gratuït de vigilància? Segons la tarifa fixada pel mateix Ajuntament, tenir un cotxe de gamma alta. Brum, brum…

I si haguessin estat mules i carros?

Arribats a aquest punt llegeixo un comentari a Facebook que critica la CUP per haver generat una falsa polèmica. Diu així: “Si haguessin estat mules i carros no hagués passat res. Poca feina”. És com una bufetada, una onada de sentit comú. Tant parlar de cotxes de luxe –jo el primer-, però si haguessin estat mules i carros a tothom li haurien fet gràcia i ningú s’hauria queixat. És ben cert.

 Autors: Miquel A. Caldú Anglès i Facebook 'Fira de l'Avellana', respectivament.

Autors: Miquel A. Caldú Anglès (esquerra) i Facebook ‘Fira de l’Avellana’ (dreta)

Però, poca feina? No. Darrera d’aquesta frase de “poca feina” hi ha una trampa. La trampa és que oculta i invisibilitza un debat social. En una societat precària com la nostra, amb moltíssims ciutadans amb sous miserables, amb milions de persones amb problemes per accedir a un habitatge, amb una desigualtat entre rics i pobres galopant… amb tot aquest panorama, hem d’enaltir el luxe, la gamma alta i el brum brum? Hem de legitimar-lo des de les institucions públiques? Hem de convertir les places en un espai d’ostentació més que no pas en un espai de trobada?

Aquest “poca feina” lapidari veu de la mateixa tradició que aquella frase de Franco que deia “haga como yo, no se meta en política”. I, així, la política te la faran els altres.